Digitaalisia kokemuksia -sotea ja kuuraketteja

03.03.17

Digitaalisia kokemuksia -sotea ja kuuraketteja

Ensimmäinen kuukävely on tapahtunut 1960-luvun lopulla. Tuolloin ei varmasti kukaan käsittänyt, että samoihin aikoihin vähin äänin perustettu tietoverkko Internet muokkaa maailmaa ja ihmisen elämää 2010-luvulla enemmän kuin kuukävelyt. Planetaarinen aikakausi ei tuonut mullistusta ihmisten arkeen ja elämään, mutta digitalisaatio sen toi. Digitalisaatiota käsitellessä olisi hyvä tiedostaa, että se ei ole kirosana ja meille vieras, vaan itseasiassa varmasti lähes jokainen ihminen on jollakin tasolla ollut tai on edelleen kosketuksissa ilmiön kanssa, osa päivittäin, osa harvemmin.

#

24/7?

Meille useimmille sähköposti ja verkkopankki lienevät ne ensimmäiset varsinaiset hyötypalvelut, joita digitalisaatio on tuonut tullessaan. Vähitellen se on siis keventänyt postinjakajan ja pankkiirin roolia – mutta ei kokonaan poistaen sitä. Digitaaliset palvelualustat ovat monella tapaa ratkaisuja, ratkaisuja arjen haasteisiin. Vahva lähtökohta kaikissa palvelualustoissa on, että palvelua saa 24/7, sen saa jonoitta, hintojen kilpailutus onnistuu nopeasti ja etenkin se, että palvelun tuottaja voi keskittyä ydinosaamiseensa. Siten se alentaa myös toimintakustannuksia sekä parantaa laatua.

Moni on varmasti huomannut, että digitaalisissa palvelualustoissa säästää rutkasti rahaa, kun valitsee liikennevälineen. Tai että sovelluksella kyytipalvelua tilatessa ei tarvitse tietää edes ulkomailla omaa osoitetta, vaan palvelu kertoo sen kuljettajalle. Ja että ruoka on valmiina ravintolassa, kun sinulla on kiire lounasaikaan. Lentokentillä menet suoraan mobiililipun kanssa turvatarkastuksen kautta koneeseen. Tai että tarkastat, milloin lapsella on seuraava koe koulussa. Helppoa, ”miten me aiemmin tulimme toimeen ilman näitä?”. Niinpä, se on hyvä kysymys.

Digitalisaatio vastaa tarpeeseen

Miten nämä asiat sitten liittyvät sote-palveluihin ja kuuraketteihin? Sote-palvelut ovat murrosvaiheessa ja samaten alan digitaaliset palvelualustat ovat suoraa ajanvarausta lukuunottamatta lapsen kengissä. Varmaa on, että toimialan digitaaliset palvelualustat tulevat nousemaan kuuraketin tavoin. Miksi näin? Lienee ehkä jo vähän menneestä maailmasta, että palveluja saa joko käymällä palvelupisteessä tai soittamalla. Kumpikin palvelu avoinna virka-aikaan. Puhelimessa on jonoja, aikaa ei tahdo palvelupisteestä saada – ei siis kovin houkuttelevaa. Eli juuri siksi, että digitaaliset palvelualustat eivät tunne jonoja, toisaalta toiminta voi olla hieman kevyempää ja siten edullisempaa. Ja täsmennettäköön, että palvelupisteitä ja puhelinaikoja tarvitaan jatkossakin, niiden rinnalle tulee vain uusia palvelumuotoja. Vastaamaan tarpeeseen.