Skip to main content
Koulutus

Työnohjaajakoulutuksen keskeinen sisältö ja rakenne

By 10.1.202410 tammikuun, 2025No Comments

Koulutuksen keskeiset sisällöt ja teemat: 

Koulutuksen aikana tutustumme työnohjauksen menetelmään ja sen sovellusalueisiin. Perusteiden lisäksi syvennymme erityisesti ryhmänkäyttöön ja suhteiden kanssa työskentelyyn. Käännämme alussa katseen itseemme oppijana ja ryhmäläisenä. Tarkastelemme tämän jälkeen ryhmiä ja organisaatioita toimintaympäristöinä. Näiden perusteella lähdemme luomaan omaa tapaamme toimia työnohjaajana.   

Koulutus lisää opiskelijan ymmärrystä ryhmädynamiikan ilmiöistä sekä käyttäytymistieteellisen näkökulman soveltamisesta, joiden avulla voidaan auttaa työyhteisöjä kehittymään psykologisen turvallisuuden luomisessa ja vaikuttavassa yhteistyössä perustehtävän äärellä. Koulutuksessa työelämää ja kaikkea oppimista lähestytään teorian lisäksi kokemuksellisen oppimisen kautta. Aikaisemmat ja opintojen aikana syntyvät kokemukset tuodaan tarkastelun piiriin, mistä syntyy uudenlaista, sovellettavissa olevaa oppia ja ymmärrystä. Tästä syystä edellytämme opiskelijoita työelämäkokemusta ja valmiutta lähteä tarkastelemaan itseään osana ryhmämuotoista oppimista. 

Koulutuksessa käsitellään esimerkiksi seuraavia teemoja: 

  • Työnohjauksen historia, muodot ja yhteydet lähimenetelmiin 
  • Työnohjauksen perustehtävä sekä työnohjaajan tehtävät ja taidot 
  • Käyttäytymistieteellinen näkökulma ohjaamisen ja johtamisen pohjana 
  • Menetelmäosaamisen kerryttäminen (esim. harjoitukset ja fasilitointi) 
  • Aikuisen oppiminen ja oppiminen ryhmässä, kokemuksellisen oppimisen ohjaajana toimiminen 
  • Oppimisen mahdollistaminen ja sen esteet. Painotus ihmissuhde- ja vuorovaikutuskysymyksissä 
  • Ryhmädynamiikka ja suhdeperustaisuus; ihminen osana ryhmää ja ryhmän käyttö, ryhmäilmiöt työnohjaajan työssä, vuorovaikutustapahtumat ja tunneyhteys 
  • Toimivan työyhteisön perusrakenteet, johtajuus ja organisaatiokulttuuri 
  • Työssäjaksaminen ja työhyvinvointi 
  • Työnohjaajajana toimiminen verkkoympäristössä. 
  • Työnohjaajan identiteetin ja oman käyttöteorian rakentuminen, etiikka ja arvot

Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna ja se koostuu:

  • lähiopetuspäivistä (n. 200 tuntia), joiden tavoitteena on teoreettisen ja omakohtaisen kokemuksen yhdistäminen. Suurin osa lähiopetuspäivistä toteutetaan Turussa/Liedossa ja opiskelijoilta edellytetään läsnäoloa paikan päällä. Etänä verkkoympäristössä toteutetaan STOryn koulutussuositusten mukaisesti korkeintaan 25% lähiopetuksesta. Lähiopetusjaksot ovat pääsääntöisesti kaksipäiväisiä ja jaksoja on syyslukukausilla kolme ja kevätlukukausilla neljä. Ensimmäinen lähiopetusjakso on 4.-5.9.2025.
  • henkilökohtaisesta työstä kuten kirjallisuuteen perehtymisestä ja oppimistehtävistä  
  • pienryhmissä tapahtuvasta opintoryhmätyöskentelystä (n. 100 tuntia), jossa opiskelijat kokoontuvat lähiopetusjaksojen välissä ja yhteydessä pienryhmissä integroimaan kirjallisuutta ja käytännön kokemusta erilaisten oppimistehtävien avulla.  
  • oppimispäiväkirjasta, jota opiskelija pitää koko koulutusohjelman ajan.  
  • ohjatusta työharjoittelusta työnohjaajana toimimisesta sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa (harjoittelun laajuus 80 tuntia).  
  • työnohjausharjoittelun koulutustyönohjauksesta yhteensä 50 tuntia. Koulutustyönohjaus tapahtuu pienryhmissä ja koulutustyönohjaajina toimivat koulutuksen pää- ja vastuukouluttajat.  
  • lopputyöstä (laajuus 10 op). Lopputyön tavoitteena on työnohjauksen teorian ja käytännön yhdistäminen ja oman työnohjauksen käyttöteorian syventäminen.   
  • Moodle-oppimisympäristö toimii koulutuksen informaatiokanavana, materiaalipankkina, henkilökohtaisten ja ryhmätehtävien palautuslaatikkona sekä työskentelyfoorumina opintoryhmille. 

Ensimmäisen opiskeluvuoden lähiopetuspäivät:

Jakso 1     4.-5.9.2025 (2 pvä)
Jakso 2     2.-3.10.2025 (2 pvä)
Jakso 3     27.-28.11.2025 (2 pvä)
Jakso 4     7.-9.1.2026 (3 pvä)
Jakso 5     5.-6.3.2026 (2 pvä)
Jakso 6     16.-17.4.2026 (2 pvä)
Jakso 7     15.5.2026 (1 pvä)

Koulutusohjelman pääkouluttaja:

Ville Suomäki, psykologi, työnohjaaja ja prosessikonsultti, EMBA 

Koulutusohjelman vastuukouluttajat: 

Helena Vantamo, psykologi, työnohjaaja ja prosessikonsultti  

Visa Metsälä, psykologi, työnohjaaja ja prosessikonsultti  

Lisäksi asiantuntijakouluttajina toimivat mm.: 

Katri Laine, psykologi, psykodynaaminen kouluttajapsykoterapeutti, psykoterapeuttien työnohjaaja, psykoanalyytikko. 

Heidi Helmiluoto, sosionomi YAMK, integratiivinen työnohjaaja, kouluttaja 

Koulutusorganisaatio  

Merikratos on kotimainen hyvinvointitoimialan yritys, joka on arvolupauksensa mukaisesti vastuullisesti hyvinvoinnin puolella. Meillä on pitkä, yli 25 vuoden kokemus erilaisten asiakkaiden ja haastavissa tilanteissa olevien organisaatioiden tukemisesta. Olemme kumppanina rakentamassa hyvää ja kestävällä pohjalla olevaa työelämää, välineinämme vaikuttavat työnohjausprosessit, työyhteisödynamiikan ja aikuispedagogiikan ymmärrys sekä osaaminen. 

Koulutus on Suomen työnohjaajat ry:n (STOry)koulutussuositusten mukainen ja koulutuksesta valmistuneet voivat hakea STOry:n jäsenyyttä.